The World of Search Engine Optimization and Search Engine Marketing. Here you will find lessons,tips, news and articles on Search Engine Optimization (SEO), Internet Marketing, Advertising and Promotion ,free lessons and tips,useful tools, information and more.Enjoy Yourself!

Friday, September 29, 2006

Какво е Pay Per Click реклама?

My first article about PayPerClick Advertising on my own language in one of the famous newspapers in Bulgaria.

Какво е Pay Per Click реклама?
Автор: Мартин Попов
Агенция Сайбърмарк

Рекламата в търсещите машини, често наричана PPC (Pay Per Click) или „цена за кликване”, набира все по-голяма скорост, като прогнозите са , че към 2010 г. тази индустрия ще достигне до впечетляващите 23,5 милиарда долара годишен оборот. Pay Per Click (PPC) рекламата е част от живота на всеки интернет бизнес по света, а скоро и у нас.Този вид реклама е едно от звената на онлайн маркетинга, и през последните 4 години измести по приходи банер рекламата, която беше острието на интернет рекламата през 90-те години.

В България , PPC рекламатa не е много популярнa, поради факта, че нещата при нас винаги идват със закъснение. В момента основните рекламни средтсва в България, са банер рекламата в най-големите и посещавани портали и сайтове, не много известните партнйорски сайтове( афилиейт програми, като EasyTrade, ), също и подобните на Google Adsense програма – като Exchange и Reklamna Mreja за показване на текстови и банер реклами на вашият уеб сайт, рекламни игри, и не на последно място спонсорираните сайтове.

Какво е PPC?

Този вид реклама работи по следният начин - търсачките определят позицията на PPC рекламата съобразно сумата, която е заложена за един клик от съответният рекламодател. Обикновено най-голямата сума пари заложена на дадена дума или фраза класира зададения сайт на първо място. Но не навсякъде е така. В някой търсещи машини (например Google) се отчитат и други фактори при класирането на по-предна позиция, като например процент на кликвания върху реклама, заглавие и описание на реклама и др..Успехът на PPC се дължи на огромия таргетиран трафик, който осигурява на уеб сайтовете и максималната възвращаемост на вложените средства (ROI или Return on Investment).

Тези обяви обикновено излизат в дясната част на страницата или над първите резултати, които потребителят вижда след приключване на търсенето и са обозначени като „платени препратки” или „sponsor links”.

Предимства на PPC рекламата:
• Максимално таргетиране на рекламата
• Можете да редактирате рекламите си и да коригирате бюджета си, докато постигнете желаните резултати
• Насочване по местоположение (на глобално или национално ниво)
• Възможност за насочване на рекламите в над 250 държави
• Подходяща реклама за уеб страници от всякаква величина
• Плащате само когато някой кликне на вашата реклама
• Ефективна реклама с малък бюджет
• Ежедневна статистика

Съвети за PPC кампания:
PPC рекламата е по-изгодна за рекламодателя, тъй като в този случай той плаща, само когато някой кликне на неговатa реклама, което води до посещение на неговия сайт. Възможно е 1000 души да видят рекламата, но ако само 100 човека кликнат върху нея, рекламодателят плаща само за тези 100 души, а ако никой не кликне върху рекламата, рекламодателя не заплаща нищо.

Основен елемент преди да стартирате кампанията е да определите целта й. Целта може да бъде генериране на трафик към уеб сайт ви, събиране на база данни от регистрирани и-мейли, продажба на продукти или услуги, или комбинация от тях и др.

Започнете първо, като опредлите целите които искате да постигнете. Без ясна престава за това което искате, няма да постигнете желаният резултат и ще загубите ценно време и средства.
Планирайте, планирайте и отново планирайте. PPC изисква доста планиране преди да достигнете оптималният и вариант.
Избирайте вашите ключови думи и фрази внимателно, за да успеете да привлечете повече потребители, които да кликнат на рекламата.
Направете списъка с ключови думи и фрази, които да бъдат тематично свързани със съдържанието на сайта и предлаганите продукти. Иначе рискувате да загубите голяма част от посетителите на уеб сайта ви, така рекламата ви няма да е ефективна.
Направете няколко групи от ключови думи, за да имате разработени няколко варианта, в случай, че единият не дава предвижданите резултати . Изпробвайте други варианти.
Планирайте внимателно дневните разходи, за да не изхарчите целия бюджет за няколко дни.
Проучете вашите преки конкуренти дали рекламират по този начин. Ако “да” – кои думи и фрази използват?
В интернет има много полезни програми, някои безплатни като Digital Point например (http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/) а други платени като Word Tracker (http://wordtracker.com/), които биха ви помогнали да изберете най-подходящите ключови думи. Някои от най-големите фирми в бранша на PPC рекламата имат свои програми като Inventory на Overture (http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion/) и Keyword Sandbox на Google (https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal). Използвайте ги, те могат значително да помогнат в избора на думи и фрази за вашата PPC реклама.
Много важна е т.н. “landing pages”, страницата, която посетителите виждат след като кликнат върху рекламата. Tя трябва да бъде максимално близка по съдържание на рекламата върху, която посетителите са кликнали.
Един от ключовите елементи на рекламата е ежедневното следене на статистиките на кампанията. Те ви дават много полезна информация за това как протича рекламата ви, колко потребители са кликнали на нея, по кои думи ви намират и др.
При избора на PPC програма, трябва да се съобразите с целите на кампанията. В действителност различните PPC програми предлагат различни услуги. Повечето хора предпочитата да се доверят на основните играчи в този бизнес, но не трябва да се забравя, че има още много други опции, които могат да ви осигурят отлични резултати ако се управляват добре.
Основните търсачки, като Google, Yahoo, MSN предлагат собствени PPC програми,
които предлагат много полезни програми за определяне на ключовите думи и фрази, ежедневни статистики, уроци и др.
Основните Играчи в PPC рекламата:

Google Adwords (https://adwords.google.com/select/Login)
Adwords е най-голямата и известна PPC програма в последните няколко години. Adwords е услуга на Google, която стартира с показване на PPC реклами заедно с резултатите от търсенето на потребителите. Отдавна Google разшири своята PPC програма, така че тя има мощна котекстуална рекламана програма - “Adsense”, която позволява на всеки собственик на малък интернет сайт да покаже резултати от Adwords на сайта на Google.
Adwords използва алгоритъм при класиране на рекламите, а самият алгоритъм зависи от няколко параметъра: процент на кликвания върху рекламата , от сумата която рекламодателите определят за клик, от заглавието и описанието на рекламата. Минималната цена за клик в Adwords е 0,05 долара, но при конкурентни ключови думи цената може да достигне до над 100 долара. Google Adwords може да ви донесе голямо количество таргетиран трафик, тъй като Google е най-известната търсачка с милиони потребители по света всеки ден.
Рекламата чрез Google Adsense се появява и в много други търсачки. Google е изградила огромна мрежа от търсачки и портали, които покават рекламите и от Adwords. Някои от тях са AOL, EarthLink, Shopping.com. Ask.com, Lycos, About.com, Nytimes.com, Info Space и много други.

Overture (www.content.overture.com)
Overture е компанията-основател на PPC бизнеса и тя е отговорна за неговата популярност. Загуби много позиции след идването на Google Adwords на пазара, но след като Yahoo! ги купи, успяха да задържат голяма част от позициите си.
В тази PPC програма можете да залагате за класиране (позиция или още rank) и също да избирате описание и заглавие на рекламното каре, което би ви осигурило висок коефициент на таргетиран трафик. По всяко време можете да контролирате и променяте своите залагания, в зависимост от качеството на резултати. Overture има може би най-добрия инструмент за анализиране и определяне на думите и фразите - Тhe Search Term Suggestion Tool, което ви показва колко често хората търсят дадена дума или фраза. Минималният залог в Overture е 0,05 цента за клик, но има и първоначална вноска от 25 долара за регистриране на сметка. Overture също като Google има мрежа от партньорски сайтове и търсачки, където показва резултатите си. Някои от тях са Yahoo,CNN, AltaVista, All the Web, NBC, Netzero, Salon.com и много други.
Някои по-малки играчи в PPC рекламата:

FindWhat (www.findwhat.com)
Въпреки че е по малък играч от Overture и Adwords, Findwhat е много добра алтернатива на големите PPC и на контекстуалната PPC рекламни програми.
FindWhat.com разпределя вашите реклами чрез голяма партньорска мрежа от стотици сайтове и портали с много голям трафик, включително в търсачки като CNET’s Search.com, Excite, Webcrawler, MetaCrawler, Dogpile и Microsoft Internet Explorer Autosearch и др. Те също официално си партнират със специални тематични сайтове с цел да осигурят максимален таргетиран трафик за даден сайт. Минималният залог е 0,05 цента за клик и за регистриране на сметка – 25 долара.

Kanoodle
(www.kanoodle.com)
Kanoodle е четвъртата алтернатива. Минималният залог отново е 0,05 цента за клик. Количеството трафик, което бихте получили от Kanoodle или Findwhat, не може да се сравнява с това от Adwords или Overture, но резултатите за някоя специфична дума, която е много конкурентна в Adwords или Overture могат да бъдат много по-добри. Партньорската мержа на Kanoodle е доста голяма и би могла да ви осигури добър таргетиран трафик. Някои от партньорските сайтове са MSNBC.com, FOX.com, MSN, Six Apart, TheStreet.com, LifeScript,UsaToday.com и други.

Други PPC програми

Има стотици PPC програми, измежду които бихте могли да изберете. Ето списък с някои от тях, които можете да проучите, когато планирате вашата PPC кампания.
GoClick, 7Search Enhance Interactive, ePilot, Search Feed, Espotting, LookSmart, Enhance Interactive, Search123, Epilot, Xuppa

Thursday, September 28, 2006

Landing Page Usability: More Than Just The Curiosity Factor

A landing page is the page that visitors first see after becoming curious enough to click on a link to your site. The link may be found on search engine results pages, within a specifically-targeted email, on the site's navigation toolbar or within another website.

In many cases, these are links you pay for. The organic results delivered by SERPs are free, but, unless your site appears on the first two pages, it's unlikely that visitors will connect.
In many cases, the landing page is the site's home page - but not always, even within SERPs. Landing pages can appear anywhere within a web site.

Paid Links Demand ROI


If your landing page receives prominent display within search engine results pages, congratulations. Upward of 50% of visitor traffic found that landing page through an SE query. However, only 20 to 25 sites can appear on page one of Google's SERPs. What about the other 10,000 links Google delivers to its users?

Often, smaller sites employ paid links to drive site traffic. Google Adwords, for example, is a PPC (pay per click) means of building business. The important point is this: PPC programs have to more than pay for themselves in order for your site to remain a viable business.

Any form of paid linkage to one of your landing pages must deliver a nice ROI. And to do that, you need a fully-usable, engaging landing page. Otherwise, visitors won't stick around long enough to read about your low prices and free shipping.

The Purpose of the Landing Page

While all site pages have a purpose (at least on well-designed sites) a landing page typically has a special or singular purpose: to sell a particular item, to announce a product sale, to entice visitors to opt in, complete a questionnaire or perform some other MDA (most desired action).

First determine the MDA the landing page addresses. Then, design everything - from headlines and text to graphics and pictures - to support the completion of the MDA.
Try to keep to one MDA per landing page. Again, the landing page has a specific purpose. Extraneous information, slow-loading videos and a confusing call to action are distractions, along with affiliate links, text links and unnecessary animations. All distract the attention of the viewer from your MDA. Landing Page Design Principles

1. Create a headline that accomplishes the following:


* tells the visitors that they're on the right page;
* clearly states the purpose of the landing page - the MDA;
* engages the visitor, piques interest, encourages the reader to continue.

The headline should be a grabber and appear "above the fold" - the top of your home page. That's the most valuable real estate on your site.

2. Use short blocks of text and single sentences surrounded by negative space (white). Visitors tend to scan rather than read the entire page, even if the text is pure poetry.

3. And because readers scan instead of read site text, use lots of headers, sub-heads and bullet lists.

4. The first sentence of each block of text should provide the critical information you want to impart, again because visitors scan, often reading just the first sentence of a paragraph or block of text.


5. Employ an unambiguous call to action. "Order Now!" "Call now before you forget!" Leave no doubt what action is expected of the visitor.
Calls for action can appear throughout the landing page text and a call to action should be the last thing visitors read.

6. Choose a type font that's easy on the eyes. Avoid script fonts and fonts with lots of curly-Qs.

7. If the landing page sells one or more products, provide visitors with pictures of the products.


8. Prices, including shipping and handling costs, should appear below the fold. But they should definitely appear.

Creating a Prominent Landing Page

If your landing page is also the home page, by definition it has prominence to visitors and to search engine spiders. However, if your landing page or pages are within the site, it's important to make sure search engine spiders recognize the importance of this page within the site - its prominence.
Spiders use a number of criteria to determine a particular page's prominence within the context of the entire site. Location is one criterion - the more clicks away from the home page, the less prominent - at least to the limited capabilities of current search engines.

Text is another criterion used to assess prominence. Keywords, keyword density and an automated comparison of keywords in the text against keywords in various HTML tags is another indicator of a page's prominence.

Finally, the number of links pointing to a particular page is an important factor in assessing page prominence. The more links connecting other pages to your landing page, the more prominent it will be to search engines when your site is indexed. This is especially important when landing page product offerings differ significantly from other products sold on the site. Search engines employ a mathematical taxonomy to classify each site within a particular category. So, if you market educational toys but introduce a landing page offering children's books, it's important for search engines to reevaluate the site's taxonomy and to expand the site's classification to include 'sellers of children's books'. One way to do this is to create links within the site all pointing to the landing page.

Landing pages are useful as motivators, as site directories, information sources and for many other valuable purposes. However, the development of an effective landing page takes careful thought and an understanding of what drives both humans and search engine spiders.

Generate increased site traffic and improve your conversion rate with a well-designed, well-written, well-placed and well-connected landing page on your site.

The Death of Google Adsense And Other Myths

Recent changes in the Google Adsense program has many online website owners and marketers seriously concerned. Many have seen their Adsense profits and income flatline... seen their four or five figure monthly Adsense income disappear overnight. For many the Google Adsense bubble has burst.

What happened?

First, Google made a change in its Adsense program, letting advertisers choose between putting their ads in the search results or on the content pages of Adsense publishers. Search won out and started to receive the higher bids. Search results convert better than content ads.
Next, Google has cracked down on Junk Adsense sites, like they should. These sites consisted mainly of software generated re-hashed search engine links and were totally annoying to say the least. But Google also cracked down on 'squeeze pages' or 'affiliate landing pages' - a lucrative source of income for many online marketers, mainly because these pages helped marketers build an opt-in list or use permission based email.

The results of these changes produced an Adsense meltdown for many online marketers.

Some Internet marketers are speculating recent changes could even mean the death of Adsense. One online marketer, Scott Boulch even published a free report entitled 'The Death of Adsense".

Many affiliate marketers would agree with Boulch on some of his points, especially the obvious fact that using Adsense on your web content is starting on the bottom rung of the online marketing ladder. Instead of receiving pennies per click with Adsense, alert marketers and webmasters have already discovered that by using CPA (Cost-Per-Action) and direct affiliate links, they can produce significantly more revenue from their web pages. Why earn pennies per click when you can earn $5, $10 or OVER $100 per click?

But the fine people at Google are catching on...


In the past Google has made its own swing to the Cost-Per-Action direction with its referral system for the Firefox Browser and giving webmasters credit for signing up Adwords and Adsense accounts.

Many online marketers believe Google needs to expand on these baby steps and open their Adsense affiliate program up to third party products/advertisers. In a recent company statement Google offered some hope: "We're always looking for new ways to provide effective and useful features to advertisers, publishers, and users," the company stated "As part of these efforts we are currently testing a cost-per-action (CPA) pricing model to give advertisers more flexibility and provide publishers another way to earn revenue through AdSense." Basically, in cost-per-action, advertisers pay for leads, purchases or customer acquisition. It would help with the click fraud issue and the monetary returns could potentially make Adsense's revenues pale in comparison.

As more and more commerce goes online... acquiring customers for such diverse services as insurance, real estate, telephone, marketing, web hosting, travel, mortgage loans, cable TV, banking... you name it, almost any service or product sold in the marketplace is now turning to the Internet for customers and lifelong clients.

Enormous sums of money will change hands. Perhaps, the most lucrative of these is customer acquisition. Advertisers are turning to the Internet and webmasters/marketers for acquiring these lifelong customers for their respective services and products. Businesses and companies are quickly realizing paying an attractive lead generating fee/commission is smart business. They quickly build a client base for their services or products and quickly recoup their expenses - realizing in the long run these leads will generate huge profits.
It can also mean huge profits for the CPA networks like ValueClick's Commission Junction and Rakuten's LinkShare who supply the advertisers with publishers and website marketers to harvest these leads. It can be a lucrative venture for all involved, especially for those online marketers who have cornered the search engines for lucrative niche markets in big ticket items. Even small ticket items pay quite well for those marketers who know how to market online.

Contextual advertising is fine, but CPA (Cost-Per-Action) will offer much better returns for the website owner. Making any profitable site much more profitable. It will and is opening up a whole area of marketing opportunities that never existed before we had the Internet. Creating a complex structure of advertisers, publishers and the Affiliate/CPA companies that connect the two.

Of course, cutting out the middle man has always been even a more profitable venture for most marketers. As more and more webmasters realize they can make much more with dealing directly with companies, rather than going through a middle process like Google Adsense or the countless other affiliate/CPA networks ... online marketers can reap even bigger rewards.
For an online marketer when you get a phone call or email from the CEO or the affiliate manager with a company or service you're promoting with your website - you know you have made it! Dealing directly with a company usually means bigger commissions and special exclusive deals just for you or your sites.

Only fly in the ointment, all that extra paperwork and business wheeling and dealing. Many marketers and website owners like the idea of someone else handling all the tracking, collecting payments, promotional materials... they just like to sit back and build more websites and content. It gives the affiliate marketer a lifestyle that they are looking for on the web. They just like to market and promote with their sites and let someone else worry about the details. Therefore, there will always be a place for contextual ads like Google Adsense... "Rumors of my demise have been greatly exaggerated."

However, could CPA be a better alternative for the current Adsense contextual ads?


Google would be the natural choice for a middleman if there ever was one. Besides, many savvy marketers know the Google brand name is trusted online, any product/service promoted through Google would be an easy sell. Many argue Google already dominates the web, why should it not be the one to handle these CPA transactions through its Adsense program.

On the flip side, over countless updates and changes to its indexing, many webmasters have experienced more than a few negative dealings with Google. Many have won, many have lost in this Google Age, but all have realized riding the Google Search Engine is like running with the bulls at Pamplona, totally thrilling unless you're one of the unfortunate few who get trampled in the process.